Cerinţe şi proceduri
Art. 13. - ITP se execută numai la vehiculele la care se prezintă:
a) certificatul de înmatriculare sau dovada înlocuitoare a certificatului de înmatriculare, eliberată
de autorităţile competente şi completată în mod corespunzător cu datele necesare identificării sau, după
caz, autorizaţia provizorie de circulaţie;
b) cartea de identitate a vehiculului.
Art. 14. - Vehiculele prezentate la ITP trebuie să fie curate, în special caroseria, şasiul,
ansamblurile şi subansamblurile ce urmează să fie controlate. Ele trebuie prezentate cu anvelopele
umflate la presiunea nominală.
Art. 15. - La ITP se execută operaţiunile prevăzute în Planul de operaţiuni, al cărui model este
prevăzut, în funcţie de categoria vehiculului, în anexele nr. 1 şi 2 la reglementări, pct. A. Ordinea de
executare a operaţiunilor precizate va fi stabilită de fiecare SITP în funcţie de fluxul propriu de efectuare
a ITP declarat în dosarul de autorizare, cu excepţia identificării, care va fi prima operaţiune efectuată.
Art. 16. – (1) Pentru fiecare vehicul prezentat la ITP se completează de inspectorul tehnic sau de
inspectorul RAR un raport de ITP corespunzător categoriei vehiculului sau un raport de verificare RAR,
după caz, corespunzător categoriei vehiculului. Raportul de ITP sau raportul de verificare RAR se
înregistrează după finalizarea ITP a vehiculului respectiv în calculator.
(2) Deficienţele constatate în cadrul ITP se încadrează de inspectorul tehnic sau de inspectorul
RAR în una dintre următoarele grupe: deficienţă minoră (DMi), deficienţă majoră (DMa) sau deficienţă
periculoasă (DP), definite în conformitate cu planurile de operaţiuni prevăzute în anexele nr. 1, 2 şi 21 la
reglementări. Este obligatorie menţionarea pe raportul de ITP a tuturor deficienţelor constatate, indiferent
de grupa în care a fost încadrat deficienţa.
(3) Prima operaţiune care se efectuează în cadrul ITP este identificarea.
21
(4) În cazul în care la identificare se constată necesitatea respingerii pentru motivele precizate la
cod 0.2, grupa DMa, se interzice continuarea efectuării ITP, persoana care a prezentat vehiculul fiind
îndrumată la o reprezentanţă RAR sau la celelalte organisme abilitate legal. În acest caz nu se acceptă
efectuarea unei noi ITP decât după rezolvarea problemelor care au condus la respingere pentru motivele
precizate la cod 0.2, grupa DMa. Este obligatorie înregistrarea în calculator a vehiculelor respinse pentru
neconformităţi legate de identificare.
(5) Dacă vehiculul nu prezintă la identificare motive de respingere dintre cele precizate la cod 0.2,
grupa DMa, se efectuează după aceea toate verificările prevăzute în Planul de operaţiuni corespunzător
categoriei vehiculului şi tipului de ITP efectuată, precum şi verificarea dotărilor obligatorii.
(51) In scopul verificării odometrului, în cazul unui autovehicul echipat cu un astfel de dispozitiv,
RAR pune la dispoziţia inspectorilor tehnici informaţiile de la ITP anterioară efectuată în România.
(6) În continuare se procedează după cum urmează:
a) dacă vehiculul corespunde cerinţelor tehnice precizate în planul de operaţiuni corespunzător sau
prezintă numai deficienţe încadrate în grupa DMi, inspectorul tehnic sau inspectorul RAR:
i) consemnează în raportul de ITP sau în raportul de verificare RAR „Bun Tehnic” sau
„Bun Tehnic cu DMi”;
ii) semnează şi ştampilează raportul, îl înregistrează în baza naţională de date cu inspecţii
tehnice periodice şi aplică pe raport matca elementului de securizare;
iii) consemnează în anexa la certificatul de înmatriculare data-limită până la care trebuie
efectuată următoarea ITP, semnează şi ştampilează anexa, notează în anexă codul de
tranzacţie/numărul de înregistrare al ITP aşa cum apare în aplicaţia informatică de
evidenţă şi aplică pe anexă elementul de securizare corespunzător, a cărui serie este
indicată de calculator ulterior înregistrării în baza naţională de date cu inspecţii tehnice
periodice;
iv) emite certificatul de inspecţie tehnică periodică, îl verifică din punct de vedere al
conţinutului, îl semnează, îl ştampilează şi îl înmânează persoanei ce a prezentat vehiculul
la ITP;
v) aplică pe placa cu numărul de înmatriculare din faţă ecusonul corespunzător ITP, cu
excepţia remorcilor, a autovehiculelor cu două sau 3 roţi şi a cvadriciclurilor, în cazul
cărora acesta se aplică pe placa cu numărul de înmatriculare din spate;
vi) arhivează raportul de ITP sau raportul de verificare RAR completat, la el ataşându-se,
după caz, buletinul de probă de la operaţiunea de verificare a emisiilor poluante şi/sau
buletinul de probă de la operaţiunea de verificare a eficacităţii sistemului de frânare.
Suplimentar, pentru autovehiculele echipate cu tahograf digital, ataşează şi două rapoarte
zilnice de activitate, unul pentru ziua efectuării ITP şi al doilea pentru precedenta zi cu
activitate, cea mai apropiată de ziua efectuării ITP, rapoarte listate de conducătorul
autovehiculului la finalizarea ITP..
Dacă autovehiculul ce a efectuat ITP este destinat transportului de persoane în regim de taxi,
atunci pe anexa la certificatul de înmatriculare se va menţiona textul „ITP TAXI”. Dacă vehiculul
inspectat este utilizat pentru învăţarea conducerii auto, atunci pe anexa la certificatul de înmatriculare se
va menţiona textul „ITP ŞCOALĂ”.
În vederea menţionării textelor „ITP TAXI” şi „ITP ŞCOALĂ” este obligatorie verificarea
existenţei şi a valabilităţii Certificatului de agreare TAXI, respectiv a Certificatului de agreare ŞCOALĂ.
Nu se va efectua pentru acelaşi autovehicul simultan ITP pentru activităţile de transport de
persoane în regim de taxi (TAXI) şi, respectiv, de învăţare a conducerii auto (ŞCOALĂ). Implicit, nu se
poate completa un singur rând din anexa la certificatul de înmatriculare pentru ambele activităţi
b) În cazul în care vehiculul este prezentat la una dintre reprezentanţele RAR pentru inspecţia
tehnică în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare, verificarea se va efectua numai la
subansamblurile (sistemele) la care sunt localizate deficienţele înscrise în raportul de control tehnic în
trafic sau în dovada înlocuitoare a certificatului de înmatriculare. Dacă vehiculul corespunde cerinţelor
tehnice precizate pentru subansamblurile (sistemele) la care au fost menţionate deficienţe sau prezintă
numai deficienţe încadrate în grupa DMi, inspectorul RAR:
22
i) consemnează în raportul de verificare RAR „Bun tehnic” sau „Bun Tehnic cu DMi”
pentru ... [subansamblurile (sistemele) la care au fost menţionate deficienţe]”;
ii) semnează şi ştampilează raportul şi aplică pe raport matca elementului de securizare;
iii) consemnează pe versoul dovezii înlocuitoare a certificatului de înmatriculare, „Bun
tehnic sau Bun Tehnic cu DMi pentru ... [subansamblurile (sistemele) la care au fost
menţionate deficienţe]”;
iv) semnează şi ştampilează pe versoul dovezii înlocuitoare a certificatului de
înmatriculare, notează numărul de înregistrare al activităţii şi aplică elementul de
securizare;
v) înmânează dovada înlocuitoare a certificatului de înmatriculare persoanei care a
prezentat vehiculul la inspecţia tehnică pentru redobândirea certificatului de înmatriculare;
în acest caz nu se fac menţiuni în anexa la certificatul de înmatriculare;
vi) arhivează raportul de verificare RAR completat, menţionându-se la rubrica „Deficienţe
constatate” numărul, seria şi emitentul dovezii înlocuitoare a certificatului de
înmatriculare; la raport se ataşează, după caz, buletinul de probă de la operaţiunea de
verificare a emisiilor poluante şi/sau buletinul de probă de la operaţiunea de verificare a
eficacităţii sistemului de frânare;
În cazul în care se constată alte deficienţe conform prevederilor art. 18 alin. (4), se procedează la
reverificarea vehiculului, conform prevederilor art. 18.
În vederea redobândirii certificatului de înmatriculare se efectuează întreaga ITP dacă certificatul
de înmatriculare a fost reţinut ca urmare a constatării lipsei ITP sau a expirării valabilităţii acesteia ori
dacă valabilitatea ITP a expirat în intervalul de timp scurs de la data reţinerii certificatului de
înmatriculare până la data prezentării vehiculului la una dintre reprezentanţele RAR. În acest caz se va
completa anexa la certificatul de înmatriculare, respectându-se cerinţele precizate anterior, iar elementul
de securizare se va aplica pe anexa la certificatul de înmatriculare. În cazul în care nu se poate prezenta
anexa la certificatul de înmatriculare, se va elibera şi completa în mod corespunzător anexa la certificatul
de înmatriculare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6 la reglementări.
c) Se efectuează întreaga ITP la una dintre reprezentanţele RAR şi în cazul în care ITP a fost
anulată în condiţiile prevăzute de Reglementările privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor rutiere -
RNTR 11, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi ministrului internelor şi reformei
administrative nr. 510/230/2007, cu modificările şi completările ulterioare, respectându-se cerinţele
precizate anterior.
d) Dacă vehiculul inspectat nu corespunde cerinţelor tehnice precizate, prezentând deficienţe din
grupa DMa şi/sau DP, inspectorul tehnic sau inspectorul RAR consemnează deficienţele în raportul de
ITP sau în raportul de verificare RAR la rubrica „Deficienţe constatate” şi marchează codurile
deficienţelor constatate în momentul identificării acestor deficienţe. Vehiculul nu va avansa la alt post de
verificare până nu sunt consemnate explicit şi amănunţit pe raport deficienţele constatate la postul curent.
La finalizarea ITP, vehiculul fiind respins din cauza identificării unor deficienţe din grupa DMa şi/sau
DP, raportul de ITP sau raportul de verificare RAR se înmânează persoanei care a prezentat vehiculul la
ITP.
(61) Persoana care prezintă vehiculul la ITP este informată cu privire la orice deficienţe care au
fost identificate la vehicul şi care necesită remediere.
(7) În cadrul ITP va fi respectată ordinea posturilor de verificare comunicată RAR şi existentă în
dosarul de autorizare al SITP. În eventualitatea modificării succesiunii posturilor de verificare, noua
organizare a acestora trebuie comunicată RAR. Inspectorul tehnic nu va începe o altă ITP până nu o
finalizează pe cea curentă, inclusiv înregistrarea în calculator şi, după caz, completarea anexei la
certificatul de înmatriculare şi eliberarea certificatului de inspecţie tehnică periodică.
(8) Pentru fiecare vehicul inspectat se realizează două înregistrări fotografice digitale, una dintre
ele cu vehiculul amplasat pe standul de frânare, iar cealaltă la finalizarea ITP. Suplimentar, pentru
fiecare autovehicul inspectat din clasa a II-a de ITP se realizează o înregistrare fotografică digitală de
ansamblu a compartimentului motor al autovehiculului cu capota ridicată. De asemenea, pentru
autovehiculele dotate cu odometru (şi, după caz, cu tahograf) se realizează la finalizarea ITP o
înregistrare fotografică digitală a indicaţiei odometrului, iar pentru autovehiculele destinate transportului
23
de persoane, care au, în afara locului conducătorului, mai mult de 4 locuri pe scaune, se realizează şi o
înregistrare fotografică digitală a amenajării interioare. Toate înregistrările fotografice realizate vor fi
salvate în calculatorul SITP. În cazul inspecţiei pentru redobândirea certificatului de înmatriculare
prevăzute la alin. (6) lit. b) sau a ITP prevăzute la alin. (6) lit. c) se realizează o înregistrare fotografică
digitală la finalizarea inspecţiei, care se salvează în sistemul informatic al RAR.
(9) După finalizarea operaţiunilor de verificare tehnică prevăzute în Planul de operaţiuni
corespunzător, inspectorii RAR pot efectua reverificarea vehiculului inspectat, prevăzută la art. 3, alin.
(7), lit. b).
(10) Reverificarea va fi efectuată integral, în conformitate cu Planurile de operaţiuni
corespunzătoare, indiferent dacă este efectuată la prima prezentare a vehiculului sau la revenire.
Dacă în urma reverificării efectuată de inspectorul RAR sunt constatate alte deficienţe, acesta
consemnează deficienţele respective pe raportul ITP în câmpurile aferente şi apoi efectuează înregistrarea
acestora în calculator, urmând ca finalizarea ITP să se realizeze în funcţie de constatările inspectorului
RAR.
(11) Inspectorul tehnic va proceda la finalizarea ITP fără reverificarea vehiculului în următoarele
situaţii:
a) nu s-a solicitat de RAR prin mijloace informatice sau prin intermediul personalului său abilitat
reverificarea vehiculului;
b) RAR solicită reverificarea unui vehicul, dar inspectorul RAR nu se prezintă în intervalul de
timp prevăzut la art. 3, alin. (8), lit. b).
(111) - Vehiculul inspectat va rămâne permanent în incinta SITP, până la finalizarea înregistrărilor
în baza naţională de date şi eliberarea documentelor aferente ITP.
(112) - În toate cazurile, ultima menţiune din anexa la certificatul de înmatriculare este cea valabilă
şi le anulează pe precedentele.
(12) Se interzice completarea a două anexe la certificatul de înmatriculare pentru acelaşi vehicul.
(13) Datele de identificare şi rezultatele ITP se înregistrează în calculator.
(14) SITP comunică electronic RAR informaţiile necesare pentru generarea certificatelor de ITP,
iar RAR transmite electronic SITP certificatele de ITP în vederea emiterii acestora.
Art. 16.1 - Respingerea la ITP a unui vehicul pentru deficienţe majore sau deficienţe periculoase
determină încetarea valabilităţii ITP (în cazul în care ITP este încă valabilă) pentru vehiculul respectiv şi,
coroborat cu legislaţia în vigoare privind circulaţia pe drumurile publice, i se interzice acestuia circulaţia
pe drumurile publice până la obţinerea unei noi ITP. În acest sens, inspectorul tehnic trebuie să procedeze
la anularea ITP consemnată în anexa la certificatul de înmatriculare, iar RAR va anula ITP pentru acel
vehicul în baza de date cu înregistrări.
Art. 16.2 - Anularea ITP prevăzută la art. 161 nu se aplică în cazul deficienţelor majore încadrate la
codul 0. (Identificare vehicul/Identificare autovehicul) din Planurile de operaţiuni prevăzute prin
prezentele reglementări.
Art. 17. - (1) Dacă în termen de 30 de zile calendaristice de la data primei prezentări la ITP
deficienţele constatate au fost remediate, verificarea se face numai la ansamblurile (sistemele) la care s-au
constatat deficienţele şi se procedează potrivit art. 16, alin. (6), lit. a), data următoarei ITP urmând să fie
stabilită în funcţie de data la care s-a constatat remedierea.
(2) Dacă aceste verificări evidenţiează şi alte deficienţe la subansamblurile (sistemele) respective,
produse în intervalul precizat de 30 de zile, acestea trebuie consemnate, iar admiterea la ITP este
condiţionată de remedierea acestor deficienţe. În cazul în care controlul vizual general evidenţiază
deficienţe produse în intervalul precizat de 30 de zile, acestea trebuie consemnate, iar admiterea la ITP
este condiţionată de remedierea acestora.
(3) Aceste verificări impun în mod obligatoriu efectuarea identificării vehiculul prezentat.
(4) În cazul depăşirii termenului de 30 de zile calendaristice de la data primei prezentări se va
efectua o nouă ITP.
Art. 171. – (1) După finalizarea ITP se eliberează prezentatorului vehiculului un certificat de
inspecţie tehnică periodică, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 51 la reglementări.
(2) Certificatul de inspecţie tehnică periodică nu se eliberează pentru vehiculele înmatriculate în
alte state.
24
(3) ABROGAT
(4) La cerere, la schimbarea numărului de înmatriculare al vehiculului, se eliberează un certificat
de inspecţie tehnică periodică nou, cu menţionarea noului număr de înmatriculare, dar cu respectarea
periodicităţii certificatului iniţial.
(5) Un nou certificat de inspecţie tehnică periodică, cu respectarea periodicităţii certificatului
iniţial, se eliberează la cerere şi în cazul în care certificatul iniţial a fost eliberat de către RAR pentru un
vehicul care nu era încă înmatriculat în România la data respectivă şi din acest motiv numărul de
înmatriculare nu a fost menţionat în certificat.
(6) În cazul eliberării unui duplicat al anexei la certificatul de înmatriculare, se eliberează şi se
completează în mod corespunzător un nou certificat de inspecţie tehnică periodică, cu respectarea
periodicităţii certificatului precedent, precedentul certificat de inspecţie tehnică periodică eliberat pentru
respectivul vehicul pierzându-şi valabilitatea.”
Art. 18. - (1) Reverificarea unui vehicul prevăzută la art. 3, alin. (7), lit. c) se poate efectua cu
ocazia prezentării acestuia la RAR pentru efectuarea activităţilor pentru care RAR este abilitat prin
legislaţia în vigoare.
(2) ABROGAT
(3) Stabilirea oportunităţii reverificării unui vehicul, precum şi reverificarea acestuia se efectuează
numai de personal RAR atestat pentru activitatea de ITP.
(4) Reverificarea unui vehicul constă în:
a) verificarea sistemului de frânare, în cazul constatării de către inspectorul RAR, în timpul
conducerii vehiculului, a unei eficacităţi reduse a sistemului de frânare;
b) verificarea sistemului de direcţie, în cazul constatării de către inspectorul RAR, în timpul
conducerii vehiculului, a unui joc excesiv în sistemul de direcţie;
c) verificarea emisiilor poluante, în cazul constatării vizuale de către inspectorul RAR, în timpul
funcţionării motorului, a fumului în exces de orice culoare;
d) verificarea tubulaturii de evacuare, de reducere a emisiilor şi a amortizoarelor de zgomot, în
cazul constatării auditive de către inspectorul RAR, în timpul funcţionării motorului, a unor zgomote
anormale;
e) verificarea punţilor, suspensiei, şasiului sau caroseriei, după caz, în cazul constatării auditive de
către inspectorul RAR, în timpul deplasării vehiculului, a unor zgomote anormale;
f) verificarea caroseriei, în cazul constatării vizuale de către inspectorul RAR a unor coroziuni
străpunse.
(5) Reverificarea unui vehicul se efectuează conform Planurilor de operaţiuni precizate prin
prezentele reglementări.
(6) În cazul în care la un vehicul reverificat conform prevederilor alin. (4) şi (5) se constată de
către inspectorul RAR deficienţe majore sau deficienţe periculoase conform Planurilor de operaţiuni
prevăzute prin prezentele reglementări, inspectorul RAR procedează la anularea ITP. De asemenea,
inspectorul RAR procedează la anularea ITP, fără efectuarea unei reverificări a vehiculului, în cazul în
care vehiculul prezintă deficienţe evidente vizual şi care se încadrează în categoria deficienţelor
periculoase conform Planurilor de operaţiuni prevăzute prin prezentele reglementări. În situaţia în care
vehiculul prezintă deficienţe evidente vizual care se încadrează în categoria deficienţelor majore,
inspectorul RAR va finaliza activitatea/activităţile pentru care vehiculul a fost prezentat doar după
remedierea acestora.
(7) Pentru fiecare reverificare inspectorul RAR completează un raport de verificare RAR. De
asemenea, inspectorul RAR completează un raport de verificare RAR şi pentru fiecare vehicul a cărui
ITP a fost anulată, fără a fi fost efectuată o reverificare a acestuia.
(8) Pe raportul de verificare RAR se vor menţiona deficienţele care atrag anularea ITP, precum şi
celelalte deficienţe evidente vizual sau constatate cu ocazia reverificării şi care sunt precizate în Planurile
de operaţiuni din prezentele reglementări.
(9) Raportul de verificare RAR se înmânează persoanei care a prezentat vehiculul la ITP.
(10) În cazul anulării ITP conform prevederilor prezentului articol, după remedierea deficienţelor,
vehiculul se supune ITP în SITP autorizate sau în staţiile reprezentanţelor RAR.
Art. 19. - SITP va pune la dispoziţia RAR datele privind activitatea de ITP.
25
Art. 191. – Inspectorii tehnici sunt obligaţi să aibă o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice
interes în exercitarea atribuțiilor.